Peygamber'in (sa.) zamanında ölü için Kur'ân-ı Kerîm okunur muydu? - Kuranı Kerim para karşılığı okunurmu
Kur'ân-ı Kerîm'i tilavet etmek büyük
ibâdetlerden biridir. Cenâb-ı Hak muhtelif âyetlerde Kur'ân-ı Kerîm'i
tilavet eden kimseleri medh ve sena ederek büyük mükafatlarla
mükafatlandıracağını vadediyor. Peygamber (sa.) de Kur'ân-ı Kerîm "in
her harfi için on hasene olduğunu müjdeliyor. Yalnız başkası için
Kur'ân-ı Kerîm'i tilavet etmek hususunda ihtilâf vardır. İmam Şâfi'î
ile birçok ashab; namaz, oruç ve zekât gibi ibâdetler başkası için caiz
olmadığı gibi tilavet de başkası için caiz olmaz diyorlar. Hanefî
ulemâsı ile Safi'i ulemâsının bir kısmı duaya kıyas etmek suretiyle
başkası için Kur"ân-ı Kerîm'i okumak caizdir diyorlar. Ancak Şafiî
mezhebine göre kabristanda ve meyyitin yanında Kur'ân-ı Kerîm'i okumak
rahmetin inmesine vesile olduğu gibi birisini kalbden hatırlayıp okunan
"Kur'ân-ı Kerîm "in sevabı kadar filan adama ver" diyerek dua etmek de
hatırlanan adamın (kimsenin) rahmete mazhar olmasına vesile olur. Bu
takdirde tilavet ücreti alınabilir. Ama Hanefi mezhebinde ise ta'at ve
ibâdet karşılığında ücret almak haram olduğundan Kur"ân-ı Kerîm'i
menfaat karşılığı okumak caiz değildir. Ücret alan da mesul, veren de
mesuldür. Peygamber (sa.) şöyle buyuruyor: "Kur'ân-ı Kerîm'i tilavet ediniz. Fakat karşılığında ücret alıp menfaat sağlamayınız."
Ancak Hanefi mezhebinin son âlimleri ezan, imamet, va'z ve Kur'ân-ı
Kerîm öğretmek mukabilinde ücret almaya cevaz vermişlerdir. Çünkü ücret
mukabilinde muayyen kimselere bu vazife yaptırılmazsa vazife aksaklığı
olacak ve şeair-i İslâmiyyenin ortadan kalkmasına sebep olacaktır.
Peygamber (sa.)'in zamanında ölü için Kur'ân-ı Kerim okunduğuna dair
sahih bir hadîs vârid olmamıştır. Ancak yukarda belirttiğim gibi Hanefi
ulemâsı, duaya kıyasla, ölmüş olan kimse için okunur diye hüküm
etmişledir.